وظایف دفتر شورا
بسم الله الرحمن الرحیم
دفتر شورا:
مطابق ماده 3 آئین نامه اجرائی قانون برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران: (( هر شورایی دارای دبیرخانه ای خواهد بود که مسئول آن توسط شورا تعیین و منصوب می گردد و مسئول تنظیم و حفظ پرونده ها و اموری است که برای انجام وظایف شورا ضرورت دارد و کارکنان دبیرخانه توسط حوزه قضائیه مربوطه آموزشهای لازم را خواهند دید ))
با این اوصاف می توان گفت مسئول دبیرخانه شورا تقریبا" همان وظایفی را به عهده دارد که مدیر دفتر منشی و ثبات و بایگان در دفتر یک شعبه در دادگاه یا دادسرا مسئولیت آن را عهده دار می باشند . مسئول دبیرخانه شورا نظم دهنده دفتر شورا است .اوست که با تعیین وقت دادرسی دعوت اصحاب دعوی ابلاغ اوراق دعوی انجام بموقع استعلامات و بسیاری کارهای دیگر که لازمه دادرسی است دفتر شورا را نظم خواهد بخشید مسئول دبیرخانه با دقت در کارهای محوله زمینه را برای فعالیت صحیح و بهتر اعضای شورای حل اختلاف فراهم می آورد و در بدو ارجاع پرونده به شورا کار با مسئول دبیرخانه شروع می شود لذا با ملاحظه پرونده قبل از ثبت در دفتر ثبت عرایض و دقت در موارد ذیل می تواند در روند جریان رسیدگی تاثیر بسزایی بگذارد :
1-مقام ارجاع کننده پرونده دارای صلاحیت ارجاع می باشد یا خیر؟ مثلا" فرماندار یا شهردار و سایر مسئولین دارای صلاحیت ارجاع نیستند و در صورت مواجه شدن با چنین موردی باید حسب مورد به دادگاه یا دادسرا هدایت شود .
2-تمبر هزینه دادرسی به مبلغ 30000 ریال ابطال شده است یا خیر ؟
3- اوراق و ضمائم دادخواست کامل است یا خیر ؟ (یعنی اوراق به تعداد خوانده بعلاوه یک برگ می باشد یا نه
4- ذیل شکوائیه یا دادخواست به امضاء یا اثر انگشت شاکی یا خواهان رسیده یا نه ؟ علاوه بر آن صلاحیت طرح و اقامه دعوی را دارد یا نه ؟
وظایف دبیر خانه شورا
1- ثبت شکایات کیفری و دعاوی مطروحه حقوقی مربوط به صلاحیت شورا
بعد از ملاحظه موارد مذکور در بالا دادخواست یا شکوائیه در دفتر ثبت عرایض ثبت می شود دادخواست یا شکایت باید مشتمل برنام و نام خانوادگی و نشانی شاکی یا درخواست کننده و نام و محل اقامتگا ه طرف او باشد . موضوع شکایت یا درخواست و ذکر اسباب و دلایل آن باشد . اسامی شهود و محل اقامتگاه آنان در صورتی که در پرونده به شهادت شهود استناد شده باشد درج شود و شماره پرونده و تاریخ ثبت آن به خواهان یا شاکی تحویل شود .
2- تشکیل پرونده :
بعد از ثبت شکایت یا دادخواست بشرح بالا آنرا درون پوشه قرار داده و در گوشه سمت راست و بالای پوشه شماره پرونده درج می شود .( شماره پرونده شامل شماره ردیف ثبت آن و سال تشکیل آن می باشد .) مثلا" پرونده کلاسه 83/89/ ش 10
سپس اسامی طرفین پرونده (شاکی یا خواهان و متهم یا خوانده ) و موضوع پرونده نیز روی پوشه درج شود .
3- ارائه پرونده به شورا :
بعد از تشکیل پرونده بلافاصله باید بنظر رئیس شورا یا قائم مقام او برسد تا دبیرخانه پس از آن بر اساس تصمیم شورا اقدام بعدی را بعمل آورد.
4-انجام دستورات یا اقداماتی که از طرف شورا در جهت انجام آن صادر می شود .
5- تعیین وقت رسیدگی :
چنانچه دستور شورا مبنی بر تعیین وقت رسیدگی و احضار یا دعوت طرفین (برای جلسه محاکمه ) باشد دبیرخانه باید با استفاده از دفتر تعیین وقت و به ترتیب و با رعایت نوبت وقت رسیدگی را شامل روز و ساعت مقرر معین کند . این وقت در پرونده (ذیل دستور شورا) منعکس می شود ضمنا" شماره پرونده و نام اصحاب دعوا و موضوع پرونده هم در دفتر اوقات و در صفحه مربوط به همان روز رسیدگی درج می شود . با توجه به حجم کار می توان برای هر روز چند پرونده را تعیین وقت نمود که در این صورت ساعت رسیدگی به هر پرونده باید معین باشد .
---ممکن است تصمیم شورا مبنی بر تشکیل جلسه رسیدگی نباشد بلکه دستوراتی مثل استعلام از مراجع دیگر و اقداماتی از این قبیل باشد. در این صورت برای جلوگیری از راکد ماندن پرونده و خارج نشدن آن از جریان رسیدگی وقت احتیاطی ( یا نظارتی عدم رکود ) تعیین می شود . وقت احتیاطی روزی است که باید پرونده مجددا"به نظر اعضای شورا برسد تا تصمیم لازم را اتخاذ کنند . پرونده هایی که در وقت احتیاطی قرار داده می شود مقید به ساعت خاصی از روز نیست در صورتی که قبل از رسیدن روز وقت احتیاطی نتیجه استعلام یا نظریه کارشناسی و غیره واصل شده باشد پرونده به همراه نظریه یا جواب استعلام بنظر اعضای شورا خواهد رسید . اما اهمیت تعیین وقت رسیدگی در این است که ما فقط با مراجعه به صفحه معین دفترتعیین وقت دقیقا" می دانیم که در روز معین کدام پرونده ها و در چه ساعتی وقت رسیدگی دارند فرض مثال ما اگر 400 فقره پرونده جریانی از سالهای مختلف داشته باشیم و تنها به ارسال اخطار یا احضاریه بسنده نموده و ازدفتر تعیین اوقات استفاده نکنیم در صورتی که اوراق ابلاغ شده اخطاریه یا احضاریه ها واصل نشده باشد شاید مدتها همان پرونده بدون اقدام در دفتر شورا بماند .
6- دعوت یا احضار اصحاب دعوی یا وکلای آنان همچنین دعوت شهود طرفین و سایر افرادی که حضور آنان لازم است (مثل کارشناس و خبره و...)
چنانچه تصمیم شورا بر احضار یا دعوت فرد یا افرادی باشد دبیرخانه اقدام لازم را در جهت انجام آن به عمل می آورد . دعوت یا احضار طرفین تابع تشریفات خاصی نیست و دبیرخانه شورا به طریق مقتضی فرد یا افراد مورد نظر را احضار یا دعوت می نماید . احضار یا دعوت حتی الامکان باید به نحوی باشد که مخاطب از آن مطلع شود . در مواردی که اقتضاکند می توان برای مخاطب احضاریه یا اخطاریه (دعوتنامه ) نظیر آنچه در دادگاهها متداول است ارسال نمود .
7- انجام مکاتبات اداری :
استعلام از مراجع قضائی یا اداری پاسخ به استعلامات مطابق دستورات شورا : کلیه مکاتبات در دفتر اندیکاتور ثبت می شود نامه های رسیده در قسمت دفتر اندیکاتور با درج تاریخ ثبت و فرستنده نامه و شرح نامه و شماره نامه واصله ثبت و شماره ردیف در نامه واصله درج می گردد .
8- ثبت لوایح واصله و انضمام آن به پرونده مربوطه :
لوایحی که اصحاب دعوا در ارتباط با پرونده مربوط به خود تقدیم می کنند باید ثبت شود و به پرونده مربوطه ضمیمه گردد.
9- پاکنویس آرای شورا (تنظیم دادنامه ها ) :
آرای شورا باید به نحو مناسب پاکنویس شده به امضای صادر کنندگان رای برسد . به نسخه پاکنویس شده دادنامه گفته می شود . دادنامه باید مشتمل بر شماره پرونده شماره دادنامه و تاریخ آن اسامی طرفین و نشانی آنان خلاصه موضوع و گردش کار و رای شورا باشد (رای شورا در دادنامه عینا" درج می شود ) اسامی هیات صادر کننده رای به ترتیب صدور در دفتر مخصوص ثبت دادنامه ها انعکاس می یابد و شماره ردیف ثبت آن شماره دادنامه خواهد بود.
10- ابلاغ دادنامه ها به اصحاب دعوی یا وکلای آنان :
تاریخ و چگونگی ابلاغ دادنامه ها و سایر اوراق قضائی باید دقیقا" منعکس شود .
11- تهیه آمار ماهانه از عملکرد شورا:
دبیرخانه شورا در پایان هر ماه با استفاده از دفاتر مربوطه (از جمله دفتر ثبت دادنامه ها ) تعداد پرونده های وارده و مختومه آن ماه را به تفکیک (از حیث کیفری و حقوقی ) و موجودی آخر آن ماه را معین نموده در فرم مخصوصی به نام آمار ماهانه درج و با امضای مسئول دبیرخانه شورا به اداره کل امور شوراهای حل اختلاف ارسال می دارد . در تهیه آمار ماهانه باید به این نکته توجه نمود که منظور از موجودی اول ماه همان موجودی آخر ماه ، ماه قبلی است . مجموع پرونده های وارده از دادگستری و دادسرا جمع وارده در آن ماه می باشد و در ستون جمع وارده نبایستی موجودی اول ماه با مجموع وارده جمع شده و در ستون جمع وارده قید شود .
12- حفظ و نگهداری دفاتر:
دفاترهر شورا برای تنظیم امور ، سهولت دسترسی به پرونده ها ، اطلاع از تصمیمات و سرعت در پاسخگویی به مراجعان می باشد . بنابراین ، در حفظ و نگهداری دفاتر دقت لازم بعمل آید .
13- حفظ و نگهداری سایر اوراق و مکاتبات :
اوراق قضایی که مربوط به پرونده ها است ( مثل احضار نامه، دادنامه، مکاتبات مربوط به پرونده ها ، نظریه کارشناس و ...) باید پس از ثبت در دفاتر مربوطه ، بلافاصله ضمیمه پرونده شود و اقدام لازم بعدی به عمل آید (مثلا"اگر به دستور شورا استعلامی به عمل آمده و پاسخ آن واصل شده پرونده فورا"به نظر رئیس شورا برسد هرچند وقت احتیاطی آن نرسیده باشد .)بخشنامه ها و دستورالعمل ها ی واصله نیز باید در پوشه جداگانه ای نگهداری شود تا دسترسی به آنها به سهولت امکان پذیر باشد.
15-حفظ و نگهداری اموال و اشیایی که مرتبط با پرونده ها می باشند :
ممکن است در مواردی اموال یا اشیایی مرتبط با پرونده به شورا تحویل شده باشد . اموال و اشیای مذکور با برچسب پرونده مربوطه به نحو مناسبی که امکان مفقود شدن یا از بین رفتن آنها وجود نداشته باشد نگهداری شود . به هر حال مراتب باید در پرونده مربوطه منعکس و نوع و مشخصات دقیق آن اموال یا اشیا نیز درج شود . وجوه نقدی به حساب سپرده واریز و قبض آن ضمیمه پرونده می گردد تا بعدا" نسبت به آن تعیین تکلیف شود . اجناس قیمتی (طلا و اسناد و اوراق بهادار )در محل مطمئن حتی الامکان در گاو صندوق نگهداری شود و شماره پرونده مربوطه به نحو مقتضی بر روی آن اشیا منعکس گردد.
15- نظارت دقیق بر پرونده هنگام ارسال به مراجع دیگر :
زمانی که پرونده ای به هر علت به مرجع دیگر ی ارسال می شود پرونده باید دقیقا" برگ شماری شده شماره ورقه ها در ظهر آنها درج و ممهور به مهر دبیرخانه شورا شود و در نامه ارسالی نیز این مطلب و همچنین تعداد اوراق پرونده منعکس شود .پس از اعاده آن کنترل لازم به عمل آید. ضمنا" با ارسال پرونده بدل آن تشکیل و نگهداری شود (بدل پرونده شامل پوشه ای است که مشخصات پرونده روی آن نوشنه می شود و درون آن نسخه ای از نامه ای که به موجب آن پرونده ارسال شده قرار داده می شود . کلیه نامه ها باید دارای شماره و تاریخ باشند.چنانچه پرونده از سوی مرجعی مطالبه شده باشد نامه آن مرجع نیز ضمیمه بدل پرونده می شود.)
16-بایگانی حفظ و نگهداری پرونده ها:
حفظ ونگهداری پرونده ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است .پرونده های مختومه را باید با نظم و ترتیب در کارتن های مخصوص قرار داد و در محل مناسبی نگهداری نمود به نحوی که دسترسی به آنها در مواقع ضروری امکان پذیر باشد. این نوع پرونده ها از جریان رسیدگی و اقدامات اجرایی خارج شده اند و در بایگانی راکد نگهداری می شوند (لازم نیست همیشه در دسترس باشند .در موقع لزوم می توان آنها را از بایگانی راکد استخراج کرد.
پرونده های جریانی که تحت رسیدگی یااقدامات اجرایی می باشند باید همیشه در دسترس باشند زیرا هر لحظه ممکن است مراجعه اصحاب دعوا یا جهات دیگر ملاحظه این پرونده ها را ایجاب نماید به همین مناسبت پرونده های مذکور که حسب مورد دارای وقت رسیدگی و یا وقت احتیاطی می باشند باید به ترتیب شماره و سال تشکیل پرونده در کارتن های مخصوص قرار داده شوند و در کمد یا محل مخصوص بایگانی و نگهداری گردند.
18- ثبت اعتراضات واصله نسبت به آرا :
آرای غیابی قابل واخواهی است و آرای حضوری ممکن است مورد اعتراض قرار گیرد.دبیرخانه شورا باید اعتراضات واصله را در دفتر مخصوص( فعلاً دفتر لوایحی که در اختیار شماست) با قید شماره و تاریخ ثبت نموده حسب مورد پرونده را جهت رسیدگی واخواهی نزد رئیس شورا یا برای رسیدگی به اعتراض به مرجع مربوطه (دادگاه عمومی )ارسال دارد.
نحوه ارسال پرونده های باقرار عدم صلاحیت
در صورتی که تصمیم شورا مبنی بر قرار عدم صلاحیت از شورا به شورای حل اختلاف دیگری یا به دادگاه یا دادسرا باشد مسئول دبیرخانه پس از تائید قرار توسط قاضی پرونده را از آمار کسر کرده و در دفتر دادنامه و ثبت عرایض موضوع را قید می کند سپس با تهیه تصویری از قرار شورا جای پرونده تشکیل داده و بشرح ذیل در دو برگ نامه ای تنظیم می نماید که یک برگ آنرا به جای پرونده ضمیمه می نماید و برگ دیگر را روی پوشه پرونده ارسالی الصاق می کند:
مسئول محترم دبیرخانه شورای حل اختلاف شعبه.....
با اهداء سلام احتراما" پرونده کلاسه .........این شورا مربوط به آقای/خانم ............... بطرفیت/اتهامی .................. به خواسته /موضوع ................... حاوی .............. برگ منگنه شده با قرار عدم صلاحیت بشایستگی آن مرجع ارسال می گردد متمنی است اعلام وصول شود . مسئول دبیرخانه شورای حل اختلاف ................
نحوه مطالبه پرونده از شعبه ای از شورای حل اختلاف یا دادگاه:
در صورتی که تصمیم شورا مبنی بر ملاحظه پرونده ای از شعبه ای از شورای حل اختلاف دیگر یا ازشعبه دادگاه باشد بشرح ذیل اقدام می شود:
مدیر محترم دفتر شعبه ........... یا مسئول محترم دبیرخانه شورای حل اختلاف شعبه ......
با سلام احتراما" پرونده کلاسه ........ آن شعبه مربوط به آقای/خانم ....... را جهت ملاحظه در پرونده کلاسه ......... این شعبه به ایندفتر ارسال فرمائید .پرونده پس از رفع نیاز سریعا" اعاده خواهد شد.
مسئول دبیرخانه شورای حل اختلاف شعبه ........
نحوه ارسال پرونده ای به شعبه شورای حل اختلاف دیگر یا شعبه دادگاه :
در صورتی که نامه ای از دبیرخانه شورای حل اختلاف دیگر یا از دفتر دادگاه به دفتر شورا واصل گردیده که حاکی از مطالبه پرونده از شورای حل اختلاف باشد مسئول دبیرخانه پرونده را به نظر رئیس شورای حل اختلاف یا قائم مقام او رسانده که اگر مانع قانونی نداشته باشد پرونده را پس از برگ شماری و منگنه بشرح نامه فوق به شعبه مطالبه کننده ارسال می کند .
مسئول محترم دبیرخانه شورای حل اختلاف شعبه ........
با اهداءسلام احتراما" عطف به شماره ......... پرونده کلاسه ......... این شعبه مربوط به آقای /خانم ............... حاوی .......... برگ منگنه شده حسب درخواست جهت ملاحظه در پرونده کلاسه .......... آن شعبه ارسال می گردد متمنی است پس از رفع نیاز پرونده را سریعا" به این شعبه اعاده نمایید .
مسئول دبیرخانه شورای حل اختلاف شعبه .........
راجع به قرارهای تأمین خواسته و تأمین دلیل
1-قرار تأمین خواسته :
منظور از قرار تأمین خواسته این است که خواهان با سپردن خسارت احتمالی به حساب سپرده دادگستری یا درصورت وجود حساب سپرده برای شورای حل اختلاف از شورا می خواهد معادل مبلغ خواسته از اموال بلامعارض ( بدون مانع قانونی ) تا صدور حکم و اجرای آن توقیف گردیده و تحویل امین اموال شود .
نحوه اجرای قرار تأمین خواسته :
پس از تصمیم شورا مبنی بر اجرای قرار تأمین خواسته دبیرخانه شورا به خواهان اعلام می نماید که جهت واریز حق الزحمه کارشناسی به حساب سپرده شورا ( درحالت کنونی که شورا حساب سپرده ندارد و پیشنهاد می شود مبلغ حق الزحمه را به کارشناس بدهند ) سپس کارشناس با مطالعه پرونده در معیت خواهان و مسئول دبیرخانه و در صورت لزوم یکی از مأمورین انتظامی اموالی را که خواهان از خوانده معرفی نموده توسط کارشناس ارزیابی و توقیف گردیده و تحویل امین اموال شده و ذیل صورتجلسه به امضاء کارشناس ، خواهان و امین اموال و مسئول دبیرخانه و سایر افراد حاضر در جلسه رسیده و ضمیمه پرونده می شود.
نکاتی که در جلسه توقیف اموال باید رعایت شود :
1- اموال توقیف شده دقیقاً توصیف شود مثلاً اگر مال توقیف شده فرش دستباف می باشد باید رنگ زمینه، مستعمل یا مورد استفاده قرار نگرفتن ، نقشه فرش ( فرش هریس ، فرش اهر ،000 ) قید شود .
2- مال توقیف شده از اموال بلامعارض خوانده باشد اثاث منزل که از ضروریات اولیه زندگی است مثل لباس شخصی ، لحاف ، ظروف ،000 را نمی توان توقیف نمود .
قرار تأمین دلیل
منظور از قرار تأمین دلیل این است که خواهان اجرای قرار جهت برآورد خسارت وارده به وی از طرف خوانده برای طرح دعوی مطالبه خسارت اجرای آن را از دادگاه یا شورا می خواهد.
نحوه اجرا ؛
پس از تصمیم شورا مبنی بر اجرای قرار تأمین دلیل ، مسئول دبیرخانه مانند اجرای قرار تأمین خواسته اقدام نموده ، سپس در معیت کارشناس و خواهان به محل اجرای قرار کارشناسی اعزام و مسئول دبیرخانه از کارشناسی می خواهد نسبت به ارزیابی خسارت وارده اقدام نموده و نتیجه را ظرف مهلت یک هفته به دفتر شورا اعلام نماید سپس ذیل صورتجلسه به امضاء کارشناسی ، خواهان و مسئول دبیرخانه می رسد .
نکاتی که در اجرای قرار تأمین دلیل باید مورد توجه قرار گیرد ؛
1- موقعیت قرار گرفتن وسیله یا محل مورد تأمین ( وضعیت ظاهری وسیله یا محل قید شود ) مثلاً اگر از درختان قطع شده انگور قرار تأمین می شود بایستی قید شود درختان قطع شده خشکیده بوده یا خیر؟
2- قسمتهای آسیب دیده وسیله یا مقدار خسارت وارده به محل قرار تأمین دقیقاً باید قید شود . مثلاً اگر قرار تأمین از درختان قطع شده انگور باشد باید تعداد درختان قطع شده و باردهی و چند ساله بودن قید شود .(ق)
نحوه صدور اخطار اجرایی
درصورتی که رای شورا به محکوم علیه در پرونده های حقوقی که منجر به محکومیت او شده است ابلاغ شده و ظرف مهلت قانونی از آن تجدیدنظر خواهی کرده و یا تجدیدنظرخواهی نکرده است و رای قطعی شده و خواهان ( محکوم له ) درخواست اجرای حکم را نماید بشرح صفحه بعدی مسئول دبیرخانه اقدام به صدور برگ اخطار اجرایی نموده و آنرا به مأمورین ابلاغ جهت ابلاغ به محکوم علیه تحویل می دهد در صورتی که محکوم علیه ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اخطار اجرایی مفاد حکم را بموقع اجرا بگذارد پرونده از آمار کسر و بایگانی می شود در صورتی که چنین اقدامی از طرف محکوم علیه صورت نپذیرد مسئول دبیرخانه رای و برگ اخطار اجرایی ابلاغ شده به محکوم علیه را همراه با درخواست محکوم له مبنی بر اجرای حکم ، بهمراه نامه ای به دادگاه یا دادگستری محل جهت اجرای مفاد حکم شورا ارسال می کند.و اما در پرونده های کیفری چنانچه محکوم علیه پس از ابلاغ و انقضاء مهلت قانونی حاضر به پرداخت جزای نقدی نگردیده باشد پرونده جهت اجرای حکم به دادگستری محل ارسال می شود.
((پایان))
این وبلاگ در کنار دیگر وبلاگ این حقیر(www.shorayee.blogfa.com) مطالب مفید را به شما ارائه می نماید.لطفا ما را از نظرات سازنده خود بهره مند سازید